Valetta, vår Hunter 356

Loggbok

Våren 2024

2023/24 åra att göra lista

Tänkte montera ett ankarspel i fören men däcket var för tjockt, 65 mm, och motorn fick inte riktigt plats undertill. Köpte ett bättre och litte lättare stävankare istället då vi draggat ibland med den andra vid mycket sjögräsvegetation. Byggde ihop ett ankarboj med lina som löper igenom ett bloch så att den flyter rätt och även kan användas om ankaret fastnar i en lina/kabel/sten. Bytte även solcellsregulatorn till en Victron som man kan läsa av via telefonen, lika som batteriladdaren. 8 nya mörkblå dynor blev det också i år. Målade hela botten med biocidfri färg. Polerat och vaxat däck sen vaxat skrov. Polerat skrovfönster.

  • Vinterkonservera motor (glykol i sjövattensystemet), Vake i toalett och slangar, tömma färkvattensystemet och sumppumpen. KLART
  • Byta bränslefilter (ÅMT bytte för- och finfiltet samt olja och oljefilter). KLART
  • Kolla olja i drevet. Vatten i oljan? ÅMT åtgärdar detta. Nya packningar och olja. KLART
  • Rensa dieseltanken från alger. KLART
  • Byta impeller. KLART
  • Byta offeranod på drevet. KLART
  • Byta offeranod på propeller. KLART
  • Byta offeranod på bogpropellern. KLART
  • Laga gelcoatskada vid badplattform, gammalt fäste för lina till badplattform och gammalt knapfäste. KLART
  • Kolla hål i slang från sumppump
  • Tvätta dirk, uthal, storskot och kick. KLART
  • Spänna övre diagonalen i riggen 1,5 varv för bättre förstagsspänning.
  • Ta hem och lacka salongsbordet. KLART
  • Kolla packningar toa.
  • Splitsa om ankarlinan. KLART
  • Spackla kölskyddet SB sida.
  • Laga skada på fockens underlik. KLART
  • Täta om BB mantågsstötta. KLART

 

Säsongen 2023

Sjösättning 2 maj. Motorn startade direkt utan problem, flyttade den till sin plats och fyllde på vatten och kollade toa mm. Allt funger som det ska. Påmastning mha Mattias den 14 maj.

Några dagar i Mälaren till bla Mariefred och Birka. Ut till Malma Kvarn vid midsommar och 10 härliga dagar med bl.a. Finnhamn och Hamnskär. Sen segling i augusti med Vincent under fem dagar. Seglade hem i slutet av augusti då öppningen av Danviksbron stänger 4/9  

Avmastning 13/9 då planen är Båstad v 38. Torrsättning av ÅMT 26/9. Scrubbis hade tagit bort mycket snäckor och de kvarvarande tog högtryckstvätten.  


2022/23 år att-göra-lista

Jag hade en genomgång av elsystemet ombord med en båtelektriker och fick tips och förslag på ändringar och förbättringar som jag kommer göra till nästa säsong. Tidigare i år kollade jag antennkabelns kvalite och signalstyrka. Den var mycket bra. Köpt en ny AIS från Raymarine som ska kopplas in.
Vid ett inbrott i båten av några "pundare" försvann bestick, enstaka verktyg, en hasolflaska och all kvarvarande sprit (några slattar). Gudskelov blev det bara en mindre skada på en låsanordning på luckan som var lätt fixat.
Upptäckte en följdkskada från upptagningen 2019 på en av de tvärgående balkarna i höjd med pentryt. Inget allvarligt men bör fixas till. Torkelbåtar har besiktigat och åtgärdar.

  • Vinterkonservera motor (ny olja och oljefilter, glykol i sjövattensystemet), sprit i toalett och tömma färkvattensystemet och sumppumpen. KLART
  • Kolla olja i drevet. Inget vatten. KLART
  • Rensa dieseltanken från alger. Bara lite men borta nu. KLART
  • Byta impeller. KLART
  • Kolla offeranod på drevet. Ok. KLART
  • Kolla offeranod på propeller. OK. KLART
  • Kolla offeranod på bogpropellern. OK. KLART
  • Demontera och rengöra wincharna. KLART
  • Kolla vakumventilen till toaletten. KLART
  • Byta Victonic laddare med bluetooth för två batteribankar. KLART
  • Nya 6 mm2 kablar till solcellerna. KLART
  • Flytta minuskabeln till annat förbrukningsbatteri än det där pluskabeln sitter. KLART
  • Nytt AGM-batteri till batterilådan. KLART
  • Prova att koppla in vindmätaren mot plottern. Kopplat om sladdar. KLART
  • Byta fallbox för fockfall. Gnisslar och trög. Återmonterad rengjord och smörjd. KLART
  • Laga några gamla gelcoatskador på skrovet. KLART
  • Fixa placering och montering av akterlanterna. KLART
  • Ta bort den gamla och koppla in ny AIS med sändare och mottagare. KLART

Säsongen 2022

Hon mastades på ganska direkt efter sjösättning. En tur till Slandö Kalv och Drottningholm på våren och sen utsegling veckan före midsommar. Mattias ochn Josefin med på midsommar som var Stora Nassa. Därefter räff med Thomas och Inger, Ann och Gunnar anslöt en kväll också. Hallskär, Sandhamn och lite annat hann vi med under 10 härliga dagar. Båstad i juli och sen en 10-dagarstur med stopp hos Kennet och Monica, Ahlbergs på Gillinge och badtur med Vincent och Mikaela utanför Malma Kvarn. Bra väder och lite färre båtar. Hemsegling blev det efter en middag hos Ann och Gunnar och stopp hos Kicki och Leif på hemvägen. Sista natten blev Drottningholm. Pga en tripp till Båstad tömdes båten nästan helt den 7 september i strålande väder. Avmastning 19 september och tack vare borttagning av förstaget fick masten plats i mastskjulet. Båten togs upp 23 september och var vinterkonserverad och täckt straxt efteråt. Snäckor mm spolades bort med högtryckstvätt.

2021/22 år att-göra lista

Gasolslangen inne i båten är original och eftersom det är amerikanska anslutningar finns ingen standardprodukt att köpa. Fogas kunna däremot ta bort den gamla från anslutningarna och sätta på en ny slang så nu är det bara att skruva tillbaka. Den gamla slangen var från 2001 och inte testad för -30 grader som den europeiska.

Stoppviren har varit trög länge. Jag tog bort den, rätade ut en liten skevhet, slipade bort rost , smörjde och sen återmonterade. Den ska hålla många år till nu. Passade även på att byta drivremmarna till vattenpump och generator för säkerhets skull, impeller tar jag ur varje år och byter vartannat år. Ersatte även tre marinbatterier med två AGM från Victron och justerade inkopplingen som var lite felaktig på shunten.

Bombromsen har inte fungerat som den ska. Fann att JA Precitionsteknik i Göteborg arbetar med ASB-bromsen och de har nu renoverat den så allt ska fungera. Hoppas de har rätt.

Sjösättning skedde den 3 maj och påmastning veckan efter. Kortade förstaget med två varv på vantskruven då mastlutningen nog varit för mycket. Allt verkar fungera som det ska!

  • Vinterkonservera motor (ny olja och oljefilter, glykol i sjövattensystemet), sprit i toalett och tömma färkvattensystemet och sumppumpen. KLART
  • Byta olja i drevet. Inget vatten. KLART
  • Rensa dieseltanken från alger. KLART
  • Byta impeller. Behöll den gamla. KLART
  • Ny inkommande kylvattenslang. KLART
  • Byta stoppvire. Den gamla demonterad och smörjd istället. KLART
  • Nya drivremmar till vattenpump och generator. KLART
  • Limma fast skvalpskyddet till drevet med kontaktlim. KLART
  • Kolla offeranod på drevet. Ny. KLART
  • Kolla offeranod på propeller. KLART
  • Kolla offeranod på bogpropellern. Ny. KLART
  • Ta ur och tvätta skot och förtöjningslinor. KLART
  • Kolla batterierna. Bytt ut tre mot två AGM. Nya kablar. KLART
  • Lämna in storseglet och fock för översyn. KLART
  • Ny sprayhood. Köpt en ny från Ekeroths som är mycket bra . KLART
  • Nytt fäste till plottern. KLART
  • Nya kullagrade block vid mastfoten för stor- och fockfall. KLART
  • Bombroms, Renovering av tillverkaren. KLART
  • Fixa vakumventilen till toaletten. KLART
  • Ny pumpdel till toan. KLART
  • Byta gasolslangen till spisen inne i båten. KLART
  • Kolla automattändningen på spisen. Funkar inte
  • Ny jolle. Den gamla har PVC smält. KLART
  • AIS-mottagare. KLART

Sommaren 2021

Vi gjorde ett flertal seglingar i Mälaren under våren till Slandö kalv, Rasta och Mariefred. till midsommar seglade vi ut via Södertälje (Danviksbron trasig) och var med Thomas och Inger. Därefter i hamn på Malma och sen ut igen i augusti till bla Furusund. Luft i bränslet trasslade till det vid Bullandö men fixades av varvet.

Vi seglade hem 1 sept med hård kryss till Saltis för mat och nattstopp. Träffade Claes och hans X55, sen vidare hem den 2/9.

Mastade av 26/9 med Mattias och Marianne. Båten togs upp 6/10 och dagen efter vinterkonservering, husbygge och täckning på.

Våren 2021

Tog av täckställning i mitten av april och vaxade skrovet dagar då det var lite varmare. Gjorde om kopplingar i navstationen då de ärgat och antagligen orsakat problemen med autopilotens strulande. La på mastprotect på masten och sprayade teflon i förstagsprofilen så det går lättare att hissa focken ordentligt. Bättringsmålade botten och gjorde allt klart för sjösättning sista veckan i april vilket skedde på morgonen den 26/4.

2020/21 år att-göra lista

  • Vinterkonservera motor (ny olja, glykol i sjövattensystemet), sprit i toalett och tömma färkvattensystemet o h sumppumpen. KLART
  • Rensa dieseltanken från alger. Det var rent! KLART
  • Byta impeller. Gamla urtagen över vintern, ny insatt. KLART
  • Byta ut glykolen i motorn. Tömt (1,5 l) och fyller på nytt efter ny vv-beredare. KLART
  • Byte av vv-beredare då den gamla läckte efter en frysning för några år sedan. KLART
  • Bokat service av motorn.
    • Byte drevolja. Inget vatten. KLART
    • Byta grov och finfilter KLART
    • Byta startknapp (glappar). KLART
    • Kolla spridare KLART
  • Ta bort och täta om SB däcksfäste för undervant (läcker lite). KLART
  • Täta om lite runt diskhon. KLART
  • Ta bort sittbrunnsbord och fräscha till det. Demonterat, tagit hem och slipat bort de flesta fläckarna. KLART
  • Kolla gummiskydd runt drevet. Lossat lite. KLART
  • Kolla offeranod på drevet. Ok. Lättade på bultarna så de inte ärgar fast KLART
  • Kolla offeranod på bogpropellern. Lättade på den och slipade för bra kontaktyta. KLART
  • Demontera och rengöra wincharna. KLART
  • Montera läckindikator på gasolen. Ny regulator och nya slangar i sittbrunnslådan. KLART
  • Dra ny kabel i innertaket för 4G-antenn. KLART
  • ”Vända” på ankarlinan med ny splits så änden till ankaret är nytt och fräscht. KLART

Sommaren 2020

Dagen innan midsommar gav vi oss ut i Saltsjön. Kom lagom till broöppningen vid Hornstull och lyckades som sista båt komma in i slussen och hann sen med broöppningen vid Danvikstull, allt som allt tog det bara en timme. Vi hade som mål att komma till den lilla viken SÖ om Ljusterö nära Karklö, men på vägen dit åkte vi förbi Notholmen och där tog vi en långfika med Kicki och Leif. Till viken kom vi sent men fann ändå en bra plats. Dagen efter, på Midsommarafton, hade vi bestämt träff med Thomas och Inger i Säck, och där hade bokat en bra plats. Stor lunch tillsammans med Fredrik, hans kompisar samt Anders och Sanna, allt med stor coronasäkerhet. Efter lunch en promenad till Söderholms brygga och sen middag ombord med Thomas och Inger, övriga hade rest hem. En mycket lugn och stillsam Midsommar för att vara i Säck. Nästa dag var blåsig men var och solig och vi gick via Möja ström med tankning och sen till Granholmen där vi hittade en bra egen klippa. Thomas och Inger var med och deras vännmer Agneta och Christer anslöt. Vi fortsatte dagen efter via möjakanalerna till Sandhamn och hade en fin segling i halvvind. Väl framme var vi ganska ensamma till slut på bryggan, bara en båt till och inte mycket båtar i hamnen. På måndagen tog vi oss via Runmarös utsida in till Malma Kvarn för att besöka den och se den nya restaurangen, fullbokad, och städa ur båten för på tisdagen skulle vi vara på Ingarövarvet. Där hade man installerat nya bryggor och y-bommar och fräshat upp anläggningen ordentligt. Vi la oss långsides då vi inte visste vilken vår  plats var och tog buss, tunnelbana och 12:an hem. En härlig långhelg med mycket sol och värme, inget regn. Dagen efter tog jag bilen ut och la båten på rätt plats och tog hem kläder, mat mm.

De goda väderutsikterna gjorde att vi  stack ut igen på fredagen och seglade ut till Hallskär och fann en bra plats på Mariannes Hallskär. På morgonen var det strålande sol och stiltje och svaga vindar att vänta. Vi tog chansen och gick ut till Tärnskär där vi la till på norra delen av ön och tog gummibåten ner till lagunen och besökte den. Mycket folk och varmt i vattnet. Vi hade stämt träff med Thomas och Inger igen och de hade hittat en bra plats på Tistronskär utanför Gillinge. Vi satte genackern och slörade på utsidan av Tärnskär och in via Biskopsön och anslöt till dem. Det goda vädret innebar 20 grader i vattnet och svaga vindar och vi styrde därför kosan mot Bullandö. En fin segling utmed ytterskärgården som på grund av avtagande vindar avslutades i Norrviken där vi hittade en bra bryggplats. Grannen visade sig vara en del av den pågående prideveckan! På måndagen puttrade vi i motvinden in till Ingarövarvet, med ett kort stopp vid Strömma handel, och tog bilen hem efteer en härlig långhelg med mycket sol och bad. Nu väntar Båstad i några veckor.

Efter fyra härliga veckor i Båstad var det dags för en veckosegling igen med start på eftermiddgen den 4 augusti. Vi skulle möta upp Thomas och Inger som sökte bra hamnplats i den vridande vinden. Det blev norra Nämndö där vi fick en fin plats vid klipporna. Strålande sol och svaga sydostliga vindar gjorde att vi seglade upp till Sandhamn för wtt kort besök när det inte är så fullt i hamnen. Thomas fick plats vid yttersta bryggan och lyckades hålla grannplatsen ledig till oss när vi sen kom in. Promenad runt ön med bad för vissa. Middag ombord och sen sömn. Thomas och Inger skulle hem och packa om mm medan vi tänkte länsa till Nassa, men straxt efter avgång ringde Mattias och meddelade att de kommer gärna med på torsdag kväll från Bullandö. Vi ändrade våra planer och länsade mot Möja och i en hård motvind mot slutet puttrade vi in till Grisselkobben där vi i stort sett var ensamma, men bra hamn. På torsdagen kryssade vi i solsken Kanholmen ner till Bullandö och fick en långsidesplats framför hamnkontoret och åt sen middag på krogen innan Mattias och Josefin kom ombord. Fredagens mål var Hallskär och i strålande sol och stiltje puttrade vid iväg medan M och J kopplade upp sina mobila kontor. Vid Idö kom vinden och viseglade till Mariannes Hallskär och lyckades hitta en braplats långt in. Mycket motorbåtar där. Lördagen bjöd på svaga sydliga vindar och klarblå himmel. Vi satte genackern och länsade ut mot Bullerö och sen vidare förbi Sandhamn och till Österviken på Lökaö där Thomas och Inger nu ankrat upp. En fantastisk dag som avslutades med bad, fiske, SUP och sen middag. På söndagen skulle M+J lämnas av på Bullandö så vi puttrade genom "kanalerna" ut till Kanholmen där vi satte segel. Anlände till Bullandö på em och lämnade av de två (lite glass och shopping) och mötte Kenneth och Monica på bryggan. Vi ville inte ligga kvar utan gav oss ut mot Skärvassaviken på N Nämndö där Thomas och Inger väntade på sällskap. En god middag ombord hos dem avslutade en fin solig vecka. På måndagen seglade vi hem till Ingarövarvet för att återigen åka till Båstad för att vara med Vincent och hans föräldrar några dagar.

Ny korttur en långhelg i slutet av augusti som blev hemsegling via Säck och Vaxholm i skiftande väder och vind. Tyvärr inger stopp hos Ann då hon var förkyld, men det kommer fler tillfällen. Sista seglingen för säsongen blev 19-21/9 då vi seglade t.o.r. Till Slandö Kalv i strålande sol. En natt på Jungfrusund där vi tog ner focken och sen åkte storen ner när vi var hemma. Tömde lite av varje och sen blev det förberedelser för upptagning.

  1. Mastade av 27/9 med hjälp av Eva och Victor i solsken.
  2. Upptagning skedde den 6 oktober och tvättades och vintersäkrades dagen efter.
  3. Båten täcktes den 12 oktober

Våren 2020

Kristi Himmelsfärdshelgen fyllde vi båten med mat,dryck och varma kläder. Målet var Slandö Kalv och motorgång fram till Björköfjärden där vi satte segel och sakta kryssede mot hamnen. Fick en bra plats på piren med fin solnedgång. Nästa dag bleke och sikte mot Mariefred. Mot slutet satte vi segel och testade genackern. Fick nog sista platsen i hamnen och sen började det blås in från aktern, hela kvällen och natten. Tog en promenad i staden och sen middag ombord. Lättade därifrån gansk tidigt då regn var annalkande. Seglade mot Rastaholm och kom dit utan regn, men sen kom det. Åt lunch och middag på restaurangen och tog även en långpromenad. På söndagen styrde vi hemåt och seglade via Krankholmen hem efter en skön helg där allt fungerade som det ska.

Några kortare turer med övernattning i Drottningholmsviken hann vi med också och vid ett tillfälle då jag städade lite i olika utrymmen upptäckte jag att babords röstjärnsförstärkning under däck var lös. Den gjordes efter leverans av båten och är en limmad förstärkning under däck som sen kopplades med vajer och vantskruv i skrovet. Jag kontaktade Mälaröarnas båtvarv som tidigare hjälpt till med andra skador och vi kom överens om att om jag la båten vid deras brygga så kunde de limma tillbaka fästet när de har tid. Vi puttrade dit en tisdag via Tappström och på måndagen därefter meddelade de att de med epoxilim limmat fast allt igen! Fantastisk service!

 

2019/20 års att-göra-lista

Båten tömdes på allehanda saker i slutet av september och vi tog ned masten med hjälp av Victor en torsdag eftermiddag i strålande väder. Medan hon låg kvar i sjön bytte jag olja i motorn och tömde ur färskvattensystemet. Fredagen den 4 oktober togs hon upp och precis när hon kommit in i upptagningsvaggam kom några större vågor in i hamnen. Dessa gjorde att hon halkade av lite och stötte till vaggan med sina fenor på kölen. Jag blev direkt meddelad om detta och när jag sen på måndagen kom ner på varvet och kunde se skadan tillsammans med varvspersonalen kom vi övererens om att de skulle åtgärde detta så gott det går. Det är endast kosmetiska skador på vingarna.
När hon nu står på land så tvättade jag av vattenlinjen och smuts efter regn på skrovsidan. Botten var helt utan beväxtning eller rester av snäckor! Även däcket skurade jag av så det är rent inför våren. Motorn konserverades, drevet tömdes på olja, toaletten tömdes och antifrostmedel pumpades in, även lite i handfatets avlopp, batteriet till bogpropellern koppades ur och gasoltuben kopplades bort. Därefter monterade jag ställning och la på presenningen med hjälp av goda båtgrannar.

Fallboxen till focken har gnisslat i flera år och nu tog jag tag i detta och borrade bort nitarna och demonterade boxen. Tog även bort fallboxen till genackern. Hittade ingen skevhet eller orsak till gnisslet än kanske dammrester mm från linor. Har tvättat av dem och ska nu återmontera. Jag lyckades hitta en kraftig popnittång (saxmodell) på Blocket och det var precis det verktyg som krävdes för att få dit de kraftiga nitarna (6,4 x 18 mm).

Vindgivaren i masttoppen är en Raymarine Rotavectra till en ST50 som inte alltid ger en korrekt information om vind och vindriktning. Nu har jag hittat en ST60-vindgivare som jag monterat i mastentoppen och sen dragit en ny 4-ledarkader. Jag har även monterat en extern 4G-antenn i masttoppen och lyckades dra en kabel (med två skarvar) genom masten. Nu blir det spännande och se om det även fungerar med så lång antennkabel.

Att få bort anoden på bogpropellern var inte lätt. Den är inte bytt sedan bogpropellern installerades så nu var det dags. Den satt hårt fast och gick inte att få något bra grepp om. Med hjälp av sågen på en multimaskin, skruvmejsel och hammare lyckades jag till slut få bort en bit av den. Då kunde jag med hjälp av ett verktyg för att ta bort o-ringar få in en krok under anoden och lossa den. Anoden på drevet fick varvspersonalen lossa, där vågade jag inte ta i så mycket som behövdes, men de lyckades.

Den 11 maj sjösattes Valetta och dagen efter flyttade jag över henne till sin plats och kollade att allt var ok. Motorn startade lätt och inga läckage någonstans. Fylld färskvatten och kollade att det var ok. Mastning gjorde vi på fredagen. Allt gick bra tills masten hängde på plats. Några fall hade trasslat till det hela så vi hissade ned den rättade till fallen och sen upp igen. Då gick allt bra. Andra gången med denna mastkran och man lär sig hur båten ska ligga efter ett några gånger. Mattias var med och hjälpte till, bl.a. med att klättra upp i mastkranen och lossa linor mm. Sen fixade jag riggens spänningar och monterade bom mm så nu är der bara att hissa seglen.

  • Vinterkonservera motor, olja, filter, glykol. KLART
  • Rensat dieseltanken från lite alger. KLART
  • Byte impeller. KLART
  • Byte drevolja. KLART
  • Ny gummiskydd runt drevet. KLART
  • Ny offeranod på drevet. KLART
  • Ny offeranod på bogpropellern. KLART
  • Bottenmåla kölen och ta bort löst spackel och sen spackla kölskyddet. KLART
  • Montera en liten bit Keel-shield på stäven. KLART
  • Kolla packningar till loggens blindplugg. Den läcker fortfarande lite.
  • Ny bombroms ASB som fungerar bättre. KLART
  • Bättre kapell över sittbrunnen. 
  • Ny lina och block till genackerns rulle. KLART
  • Extern antenn till mobilnät. KLART
  • Kolla fallboxarna då en av dem gnisslar. KLART

Sommaren 2019

Start på eftermiddagen dagen innan midsommar. Första broöppning efter rusningstid är 18:30 och den tog vi och lyckades få sista platsen i slussen. Många båtar slussade så slussvakterna hann inte ta betalt. Sen fick vi invänta Danviksbron 19:30 och till sist om vi ut och styrde mot Napoleonviken. Vå specialplats längst in var ledig och vi la till 22:00. Såg slutet på damernasmatch mot USA och sen kom regn och åska. Midsommarafton startade med sol och värme och vi siktade mot Möjatrakten. Länsade iväg och la till vid Grisselholmarna där vi fick en bra plats i lä. God middag ombord och sen slocknade vi gott. På midsommardagens morgon hade vinden vridit lite för mycket och ankarfästet dåligt. Vi la oss på svaj och åt frukost. Sol och västlig vind så vi hade motvind till Nihlvins på S Ljusterö dit vi var bjudna. Puttrade långsamt och tog ett lunchstopp på vägen. Ankom Råbaken 15:30 och la oss på Ö sidan. Middag på ön och sen dagen efter länsade, slörade och puttrade vi via Möjaström till Sandhamn. Fortsatt sol och värme! Sandhamn var ganska tomt. Tog en promenad runt i byn och sen middag ombord. Måndag morgon hade vinden vänt mot nord och vi handlade på bageriet och tog en långpromenad ut till Trouville mm. Vinden lättade och vi länsade mot Bullandö för att där äta en tidig födelsedagsmiddag och sen se damernas VM-match mot Canada (1-0). Tis dag morgon första morgonen med lite moln och Mariannes födelsedag. Efter frukost satte vi fart mot Strömma kanal och hade broöppning 10:35. Kort stopp vid Strömma Outlet och sen vidare till Ingarövarvet. Städade ur det värsta och sen tog vi bussen 13:25 till Slussen. Hemma vid 3-tiden. Det var en annorlunda midsommarsegling med mycket sol och värme. Båten packar vi ur i morgon efter jobbet.

Nästa seglats startade den 2 augusti och då började vi med att länsa i en bra sydlig vind upp till Ostholmen. Vi fann en bra plats längst in i lilla viken och på morgonen kom sen den nordliga vinden. Då vände vi söderut och länsade hela dagen i strålande väder till Sadelöga. Där var sista platsen ledig och vi ficke en fin kväll. På söndag förmiddag gick vi till Utö och inte fullt i hamnen så en bra plats nedanför kiosken var ledig. Där handlade vi lite i butikerna och spelade tennis både på söndag kväll och måndag morgon. Eftersom vinden återigen var mer sydlig tog vi oss länsandes upp mot Dalarö och in till Smådalarö gård. Ett trångt sund som såg för litet ut men bra utprickad och tillräckligt djupt, 2,3 m. Där la vi till vid bryggan och passade på att ta ett bastubad och sen en god middag på restaurangen. Kvällen bjöd på åska i närheten men efter en god natts sömn tog vi en 9-hålsrunda på golfbanan. Efter lunch satte vi segel ut igen och tunga moln och åska över land gjorde att vi gick en kort tur till Mörtö Bunsö och la till i viken längst in. En mindre regnskur kom men senare på kvällen. Kontakten med Thomas och Inger gjorde att vi bestämde oss för att möta dem i Sandhamn. Fortsatta sydliga vindar och en fin undanvind upp till Sandhamn. Efter en längre tids väntan och cirkulerande i hamnen fick vi till slut en bra plats vid Dockspots bryggplatser. Sandhamnsregattan var i full gång med både nya och classic-båtar så det var mycket att titta på i hamnen. En långpromenad runt ön och däefter middag ombord med Thomas och Inger. Torsdagens mål var Möja men efter att ha börjat segligen dit så dök stora mörka moln upp över Kanholmsfjärden. Vi vände om och la oss under en kort tid till vid Telegrafholmen och gick sen tillbaka till Sandhamn där vi tillbringade dagen med Thomas och Inger igen. Kusin Claes låg vid bryggan och vi bjöd honom och Sabine ombord på en drink och dagen efter var vi ombord hos dem. Middagen blev några kräftor till förrätt och sen varierande varmrätt. Eftersom Marianne var bjuden på 60-årskalas inne i stan på lördagen så vände vi hemåt mot Ingarövarvet. Svaga vindar men härligt soligt väder. Ett kort stopp vid Strömma och vidare förbi Marianne H och sluligen Ingarövarvet där vi packade ur en del och tog bilen hem. 

På måndagen var vi tillbaka efter en golfrunda runda på KDrGK. Starten blev ganska sen så vi la till vid Malma Kvarn där vi dagen efter träffade Mats P. Sydliga vindar och en lugn läns upp mot Möja där vi siktade på att ligga i Kyrkviken då vi hoppades att de få båtar som var ute gjorde det möjligt att hitta plats där. Då visade det sig att Kenneth och Monica låg vid bryggan med sin nya båt och vi gjorde ett besök ombord. Ingen ledig bra plats fanns (vi låg kortvarigt vid brandbåtens plats) så vi tänkte att Ostholmen, Ramsmora, eller Långvik var bra. Sydliga vindar i Ostholmen var inte bra och både Ramsmora och Långvik var fullt! Vi gick tillbaka till Ostholmen och tänkte ligga på svaj, men i blåsten kändes det inte OK. När vi tog upp ankaret så hängde det dessutom en el-sladd över ankaret vilket var konstigt då det inte är utmärkt med kabel i viken!! Vi fortsattae att leta en bra plats och slutligen fann vi en fin vik på norra Harö, för oss helt nytt. Dåligt ankarfäste eftersom det var mycket tång på botten men vinden var obefintlig så vi låg bra ändå. På onsdagen var det dags att m.h.t. väderutsikter dra oss sakta tillbaka hemåt och en runda på Wermdö lockade. Vi revade lite segel och kryssade ut på Kanholmsfjärden i 8-10 m/s och tog oss till Bullandö för att tanka, titta på lite båtar, äta middag och bada bastu. Golfklubborna hade vi lämnat i bilen på Ingarövarvet så därför gick vi direkt på morgonen dit för att sen ta bilen runt till Wermdö GCC. Efter rundan som bjöd på alla vädertyper sov vi över i båten och bestämde oss för att nästa ta hem båten till Ålsten. Fint väder med motor och läns med natthamn och kultur på Artipelag. På lördagen gick vi ända hem och la till vid 3-tiden i Ålstenshamnen dit Mikaela och Joakim kom med den andra bilen. Summa summarum två bra veckor där vi faktiskt inte använt regnställ under segelturerna. Kvällar och nätter har det regnat men i övrigt mycket sol och mycket vind.

Nästa helg var det strålande sol och vi tog en tur med Benke och Lotta under dagen och när vi lämnat av dem kom Eva ombord och vi åt middag vid Krankholmen. Även veckan var solig och på onsdagen tog vi en tur med Låe och Per för att planera JJ födelsedagsfest. Sillmiddag framför Drottningholms slott. Sista helgen i augusti gav vi oss iväg till Slandö Kalv. En fin segling med varierande vindar men varmt och soligt.

Våren 2019

Första seglingen inställd pga regnväder. Hoppas på en tur nästa helg. Vatten i tanken och allt är lastat ombord för en första övernattning.

5 juni startade den första riktiga seglingsturen med stopp vid Drottningholm. Vaknade upp i strålande 6-juniväder och seglade mot Rastaholm för att hämta upp Mattias och Josefin. Strålande segling och efter att de kommit ombord seglade vi vidare över Björköfjärden till Gunnviksviken innan Mariefred där vi hittade en bra udde. Lite fiske och bad (Josefin) och sen middag ombord. Dagen efter tog vi ett lunchstopp på Birka och lämnade därefter av dem igen på Rasta. Vi puttrade över till Slandö Kalv där det var halvfullt och fick en fin kväll på piren. Puttrade och seglade sen hem på lördagen och hämtade upp Mikaela, Joakim, Mattias och Josefin för en grillmiddag på svaj i Bromma skärgård. Vackert väder hela helgen.

Nästa tur blev helgen efter med Lotta, Låe, Ylva och Jeanjaques och då länsade vi in till Stadshuset och vände sen hem till Bromma skärgård för en enklare sillunch. Efter att ha släppt av alla  vände vi till Drottningholmsviken för övernattning där. dagen efter fixade jag med jolle mm inför midsommarhelgen då turen går ut i skärgården med avslutning på Ingarövarvet.

Sista helgen i augusti skulle vara vädermässigt bra och vi länsade långsamt ut förbi Ekerö till Slandö kalv. Det var inte särskilt full så vi fick en bra bojplats i lä med fin solnedgång. På morgonen kom den aviserade vinden och vi sartade tidigt vår färd hemåt Motorgång över Björköfjärden i 10-15 m/s och sen vidare. En ilsken geting stack mig under resan och lite dramatik kring detta. Sen sista biten mot drottningholm seglade vi i en bra medvind och ankrade upp i viken för att äta lite lunch m.m. Forsatt starka vinad så när va la till hemma blev det med stäven mot bryggan. När allt var klart kom en störtskur och när den väl slutat gick vi hemåt.

 

2018/19 års att-göra-lista

Ny varvsplats blir det i år. Lägre kostnad och en skonsammare upptagning med sublift som det ser ut. Man behöver dessutom inte närvara vid torr- och sjösättning. Färskvattensystemet och sumppumpen tömde jag innan upptagningen och byte av olja och dynor mm togs hem.

Första riktiga tillfället för vårdarbetet blev idag, 24 februari, och då öppnade jag dieseltanken och fann alger på botten. Tog fram akvarievågen och kopplade fast den på en längre slangning så jag kom åt all smuts på botten. Lyckades få bort det mesta, hoppas jag. Skruvade sen fast luckan till dieseltank och färskvattentank. Kopplade alla vattenledningar till pumpen och vvb och satte tillbaka det rengjorda vattenfiltret. Laddade batterierna igen över natten så att de ska vara fulladdade när solen kommer och laddar via solcellerna. 

Den varma och soliga sista helgen i mars tog vi bort presenning och ställningen så man kommer åt att måla botten och putsa båten. Målade botten och jag flyttade runt stöttorna så det blir snyggt och prydligt även där de suttit. Kölen får vara orörd i år. Sen har jag trots de låga temperaturerna polerat skrovet med 3M och polermaskin så den blir riktigt rengjord. Därefter på med 3M vax som trots den låga temperaturen efter ett tag gick att polera, så det blev riktigt bra. Påsken blir inget gjort då vi är i Båstad så det gäller att ordna allt som går innan sjösättningen. Ny offeranod monterad på propellern och denna gång har jag lagt på Lockitite så bulten inte ska lossna. Fendrar och fenderskydd tvättade och de hänger nu på plats så hon är redo för sjösättning veckan efter påsk.

Lördagen den 27 april sjösattes Valetta och dagen efter backade vi in henne mellan y-bommarna så hon ligger väl förtöjd. Motorn startade snällt och allt fungerade som det ska. En kall lördag fyllde vi båten med dynor, kuddar, täcken och kuddar. Fyllde på färskvatten och kollade att allt var tätt, vilket det var. Mastade på utan problem vid en ny mastkran, men tyvärr startade regna ordentligt men vi fick ändå upp allt. Sen satte jag upp focken vid bryggan och testade även rullen för genackern och det var riktigt bra. 

Läckaget från vvb är kvar och fallboxen för focken knirrar så det behöver nog fixas nästa säsong. I övrigt är allt ok.

  • Vinterkonservera motor, olja, filter, glykol. KLART
  • Rensat dieseltanken från lite alger. Använde återigen en akvariehåv. KLART
  • Byte impeller.KLART
  • Byte drevolja. KLART
  • Montera extraslang med avstängningsventil på kylvattenslang. Blev inte gjort i år.
  • Ändra storskotet. Ta bort ett block och sätta dit en gummifjäder på skotet ovanför ledvagnen för att minska skaderisken vid slänggipp. KLART
  • Nya fästen för bombromsen i skotskenorna, eller en ny ASB?
  • Rulle Selden GX 10 till genackern. KLART
  • Ny offeranod på bogpropellern. Finns fortfarande kvar mycket så den får sitta kvar. KLART
  • Ny offeranos på propellern. Den gamla hade trillat av i somras. KLART
  • Kassettstegen trög. Byta delen som sitter i peket. Gör jag nog när den ligger i sjön.
  • Ny VVB. Läcker någonstans? Den har läckt lite glykol i bakre delen. Torkade upp och drog åt slangklämmorna och lyftningsanslutningen. Fyllt på glykol och inget läckage. KLART
  • Bottenmåla. KLART
  • Nya packningar till loggens blindplugg. Den läcker lite. KLART
  • Ny 50 W solcell. KLART
  • Justera toapumpen som inte fungerar helt som den ska. Har en ny i reserv om det inte fungerar. En av skruvfästena har gått sönder i plasten och går inte att laga men hoppas det är ok. KLART

Hösten 2018

Hemsegling från Ingarö startade en fredag med lätt regn. Vi seglade till Napoleonviken på vår specialklass längst in. På vägen ut ur viken på lördagen träffade vi återigen på Patrik och Maria som var på väg till ett bröllop. Själva var vi på väg till båtmässan i Gustavsberg. Strålande sol och vi lyckades få en bra plats på bryggan. Därefter fortsatte vi färden hemåt och efter broöppningar och slussning ankrade vi upp utanför Drottningholm för natten. Söndag förmiddag var vi åter i hamn och på plats.

Lördagen den 8 september startade ”tjejseglingen” med Lotta till Slandö Kalv bra väder med läns och halvvind. Lunchstopp vil Kanan och sen fin segling över Björköfjärden i vackert väder. Fick bra plats på piren och god middag ombord. Söndagen bjöd på vackert väder och svaga vindar. Sakta hemåt och ett stopp vid Drottningholm innan vi åter var i hamn vid 5-tiden.

Avmastning gjordes pga väder och vind med den tidigare mastkranen och sen la vi masten på däck och lastade av den på nya varvsområdet. Tyvärr var den för lång för att få plats i mastskjulet så den ligger nu i mastfacken utanför. Den 8 oktober togs hon upp och står nu redo för att göras i ordning inför vintern.

Sommaren 2018

Äntligen start från hamnen med sikte på Liljeholmsbron 13:30. Värmeböljan som varit sedan i maj gjorde att bron inte öppnade förrän 14:00 men vi slussade och fick sista broöppningen av Danviksbron 15:30. Vi valde att gå ut via Skurusundet och satte segel på Baggensfjärden för att gå mot Napoleonviken. På vägen dit testade Ropstens Båtklubb men gästvänligheten och mottagandet där var inte på topp så vi la oss längst in på vår vanliga plats, som faktiskt var ledig. Nästa dag vidare mot Norrviken i avvaktan på åskvädret som var på gång. På vägen dit mötte vi galla Elle utanför Klacnäset. Ett kärt möte och hon var sig lik med oförändrat utseende. Det passerade tidigt på morgonen med skyfall. Därefter åter solsken och värme. Vi kryssade till Sandhamn och la oss på Lökholmen. Promenad på Sandhamn och lite handlande. Fortsatt goda väderutsikterna gjorde att vi tänkte länsa mot Stora Nassa, men vinden vände och vi kryssade till slut till Björkskär och fick sista platsen vid bryggan. Nästa dag siktade vi mot Rödlöga men trots genacker så gav vi upp vid Kallskär och gick till Stora Nassa istället. Ganska fullt på öarna men vi hittade den bra plats i norra delen. Fortsatt varmt i luften och vattnet och efter samtal med Thomas och Inger i sin nya Nimbus 305 kom vi överens om att mötas upp på Rödlöga. I de svaga sydliga vindarna länsade vi sakta norrut och när vi kom fram blev platsen bredvid dem ledig så efter att ha tömt toatanken la vi till brevid. Patrik tog jollen med el-snurran till handelsboden och övriga promenerade där goda mat inhandlades i Rödlögaboden. För att ine komma för långt norrut vände vi åter tillbaka till Stora Nassa och hiottade en bra hamn på norra mastskäret. Vindvridning var på gång och vi låg bra bakom en klippa. Drink och middag iland på en klippudde och efter en sen kväll somnade vi in. Ett spring lossnade under natten men åtgärdades lätt utan incident. Morgonen efter gick vi i svag kryss till Sandhamn och mötte bl.a. Patrik och Maria på väg norrut. La till på Lökholmen och stannadde där två dygn då åska och regn förutspåddes. Promenader på Sandhamn, after sail och middag på Värdshuset mm. Fortsatt sydliga och ökande vindar med regn på eftermiddagen gjorde att vi styrde lite inåt mot Runmarö förbi varvet och sen siktade mot Ornö. Vädret blev snabbt sämre så vi gick i på Mörtö Bunsö och la oss vid stenbryggan. Väl i hamn började regn och åska närma sig och vinden ökande kraftigt till stormstyrka. Vi låg bra men på Bullandö slet sig en av pontonerna med efterföljande kaos bland båtarna. Ovädret var ganska snabbt över och vi gick till Grönskärsfladen för natthamn. Thomas och Inger var i Koxviken på Biskopsön. dagen efter bestämde vi oss för att gå till Sadelöga då vädret var gynnsamt, därefter till Huvudslär där vi låg på svaj och hade Patrik och Maria som grannar. Samkväm i båtarna och på onsdagen seglade vi ensamma till Utö för att fylla på förråden. Där inköptes ett rött sjömärke som nu ska transporteras till Båstad. Sämra väder på gång (kraftig åska på natten) och kalas på lördag gjorde att vi vände hemåt med övernattning på Mörtö Bunsö och sen en frisk slör i till slut 12-15 m/s och in till Ingarövarvet där mikaela och Joakim parkerat en bil åt oss. Sammanfattningsvis två fantastiskt varma veckor med behagliga vindar och varma bad.

helgen därefter tog vi oss en tur till Skomakarviken och tillbaka för att möta upp Thomas och Inger och en sista sommarsegling. varierande väder och vind men en skön lördag-söndagstur trots allt.

Vårturer

Ingen tur till Slandö Kalv men till Drottningholmsviken där seglen sattes och en första övernattning för att kolla att allt är som det ska blev det. Därefter tillbaka och hämtade Lotta för bl.a. en segeltur in på Riddarfjärden med korta stopp hos vänner och bekanta på vägen. Lunch i badviken vid Minneberg och sen hem för lite bryggsegling. En strålande helg med solsken och värme. Avslutades med en drink på Bryggan.

Värmen fortsätter och vi sätter kurs mot Rastaholm på fredagseftermiddagen. Får en bra plats på bryggan och äter en god middag i solnedgången. Värdshuset är öppet på helgerna. Lördagen blir det en segling ut på Björköfjärden runt Midsommar och Pingst-öarna upp till Björkö och sen puttrade vi i stiltje till Slandö Kalv. Plats vid pirnocken och snart fullt bland segelbåtarna. Värmen fortsatte och söndagen seglade vi hemåt i en så småningom ökande motvind. Tänkte ta ett lunchstopp i Drottningholmsviken men ganska fullt och vind i fel riktning så vi la oss i en annan vassvik i närheten. Därefter hem förbi Krankholmen och morsdags-middag ombord i hamnen med farmor och Mattias.

En kort dagstur med Mikaela, Joakim och Mattias. Strålande sol men under lunch-ankringen drog vårens första åskoväder förbi över Stockholm. Vi låg mitt emellan så vi klarade oss med lite regn.

Midsommar var tanken att segla ut till Träskö-Storö mm och avsluta på Ingarövarvet. Regn, blåst och förkylning satte stopp för detta så nu får hon tryggt ligga kvar tills vi tar sommarturen i slutet av juli.

Vårrustning 2018

Efter att ha stått i kö för sommarplats med förtöjning mellan y-bommar vid en annan båtklubb i närheten kom plötsligt ett erbjudande vid nyår och efter att ha tittat på platsen och funderat ett tag bestämde vi oss för att ta steget och byta båtklubb (på sommaren) och få en tryggare båtplats, men lite längre att promenera. Platsen på Ingarö som vi haft några år behåller vi en säsong till för att ta en funderare till nästa år om den behövs eller ej. Vi fick även ett erbjudande om en plats på Malma Kvarn (SXK) men tackade nej då vi vill avvakta om en plats ute i skärgården. Under vintern har vi köpt ett sommarställe i Båstad och det innebär att båtlivet på ett eller annat sätt kommer bli annorlunda mot tidigare.

I början av maj kom Mälaröarnas Båtvarv och reparerade gelcoatskadorna från förra årets bojhaveri. Jag hade köpt ny original dekorlinje från HunterOwners.com eftersom även den skadades förra året som de applicerade så nu har styrbords sida en helt ny dekorlinje, mycket snyggt.

Monterade i en ny duschblandare då packningen i den gamla gått sönder och inte kunde lagas, fyllde på vatten och satte igång systemet. Allt tätt och fungerade. Kollade oljenivåer i motor och drev och noterade lite smuts i dieseltanken som jag tog bort med akvariehoven. 

Sjösättning 15 maj och färd till nya hamnplatsen. Backade in och förtöjde på en mycket trygg och säker plats mellan två y-bommar. Kollade lite läckage (toa-slang och vvb-anslutning) i övrigt fungerade allt som det ska. Passade sen på att äta middag på sjökrogen som ligger i anslutning till hamnen och mastning skedde på onsdag kväll. Bra med Spinlocks riggspänningsmätare så man vet hur mycket man spänner vanten. Den bör gå upp till 1.100 men just nu har jag stannat på 800. Efter några helgseglingar tog jag och mätte upp spänningen igen och drog två varv på vantskruvarna så nu är det 1.100 som det ska vara. Nu får vi se om det blir bättre drag på framför allt kryssen.

2017/18 års att-göra-lista

  • Vinterkonservera motor, olja, filter, glykol. KLART
  • Byte impeller. Kontrollerat och den är OK. KLART
  • Byte drevolja. Kollat KLART
  • Fixa läcka i toalettpumpen. Köpt ny Twist-and-lock. KLART
  • Montera extraslang med avstängningsventil på kylvattenslang. Nästa år. Hittade inga bra rördelar.
  • Ny offeranod på bogpropellern. Nästa år
  • Kassettstegen trög. Demonterad. Fick tag på en ny hos Båtsystem. KLART
  • Ny antenn till VHF. KLART
  • Reparera skadan från bojen. Bokat Mälaröarnas Båtvarv
  • Fixa botten inför målning. Slipat men målar nästa år. KLART
  • Ny elmotor med batterilåda, solcell och laddning till jollen. Motor (Minnkota), batteri och batterilåda inköpt och monterat. KLART
  • Jolledävert. Hittade ett par på Blocket som ska sitta på akterspegeln. Se Projekt
  • Ny landströmskabel utan skarvar (krav från båtklubben). KLART

Hösten 2017

Sista helgen i augusti tänkte vi ta en helgtur och plocka upp barnen i Stavsnäs. Vi gick på fredagseftermiddagen till Malma Kvarn och la oss vid restaurangen. Utsikterna blev sämre med kulingvarningar mm så helgturen ställdes in och vi bestämde oss att vända hemåt igen på kvällen när vinden lagt sig så mycket att vi på ett säkert sätt kunde lämna bryggan.

Hemsegling skedde därefter i början av september med stopp på Härsö där vi fick plats på bryggan. Hem via Fjäderholmarna där seglen togs ned och in i slussar och hemmahamnen. Den 21 september togs båten upp och arbete med att förbereda henne för vintern satte fart. Ny olja, nytt oljefilter, tömning av tankar och rengöring av dem samt tömmning av dynor, kläder, proviant mm. Efter att ha använt Scrubbis flitigt under sommaren så visade det sig att det varit mycket effektivt. Det var endast lite snäckor nära kölen och runt logg och genomföringar. Scrubbis fungerar med andra ord utmärkt om man gör det lite kontinuerligt. En lättare slipning med våtslippapper och sen är hon klar för en strykning med ny miljövänlig bottenfärg i vår.
Nu står hon klar för att få en mallning av sittbrunnstält som Kapellmakarna ska göra, men det blir nog inte av visar det sig. Jag kontaktade dem (v 38) och bad om en mallning av båten så snart som möjligt. När ingen återkoppling skedde kontaktade jag dem igen och då var personen sjuk. Ringde ett antal gånger därefter och bokade sen tid för mallning på varvet. Fick besked dagen innan att pesonen skadat en fot och kunde inte malla, "Vi återkommer nästa vecka". Nästa vecka hände ingenting utan veckan efter (v 41) ringde jag och undrade vad som hänt. "Vi kan komma i morgon 07:30 till varvet för vädret ser bra ut. Jag ringer när jag är på väg". Låter bra, men när klockan var 07:45 och inga samtal kommit så lämnade jag varvet och något sittbrunnstält från Kapellmakarna lär det nog inte bli. Att de dessutom inte hade koll på vem jag var, vilken båt det är och var den låg vid varje kontakt gör inte att förtroendet blir bättre. Jag letar nog reda på någon annan kapellmakare. Nu måste båten täckas inför alla löv trillar av och det blir kallare. Teleskopstegen i paket har fått sig en intryckning så den fastnar lätt i intryckt läge. Efter samtal med Båtsystem som inte kände till problemet så erbjöd de en demostege eftersom en ny stege inte finns som lös att köpa. De skickade den och nu är det monterad. Lite varsamhet m.a.o. framöver så man inte trycker den inåt när man kliver på eller av stegen.

Välkommen till Valettas hemsida

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)